Új szabályok védik a hírközlési szolgáltatások előfizetőit


Legkésőbb szeptember 1-jétől kell alkalmazniuk a hírközlési szolgáltatóknak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) előfizetői szerződéseket szabályozó új rendeletét, amely az eddigieknél erősebb jogi védelmet nyújt a felhasználóknak az egyértelműen meghatározott helyzetek megteremtésével. A rendelet egyes pontjai később, november 1-jén lépnek majd hatályba, ezen előírásokat december 1-jétől kell majd alkalmazni.



    Az NMHH keddi közleménye szerint a rendelet megújítja az előfizetői szerződésekre vonatkozó hírközlési szabályozást. Változást hoz többek között a szerződés megkötése, módosítása, megszűnése, a szolgáltatói felelősség, a kiskorúak védelme és az üzleti előfizetőkre vonatkozó előírások terén is. 

    Az előfizetők ezentúl megalapozottabban dönthetnek a szerződéskötésről, az átláthatóbb általános szerződési feltételek (ÁSZF) alapján, valamint valamennyi előre látható költség előzetes ismeretében. 
     Az internet-szolgáltatóknak például a honlapjukon egy táblázatban, összehasonlítható formában közzé kell tenniük az összes általuk kínált szolgáltatás jellemzőjét és ajánlataik paramétereit.
    A szerződés változásai annak megkötése után is jól nyomon követhetők lesznek az előfizetők számára. A kétoldalú szerződésmódosításra csak a felek ténylegesen egyező akarata esetén kerülhet sor, az előfizetők hallgatásával nem lehet "észrevétlenül" módosítani. Határozatlan idejű szerződés egyoldalú módosításakor a szolgáltatók csak akkor változtathatják a szolgáltatás díját, ha azt meghatározott költségnövekedés vagy az infláció indokolja, és az emelés indokáról is tájékoztatniuk kell az előfizetőket. 
    A mobiltelefon-, mobilinternet-, műholdas és földfelszíni digitális televízió szolgáltatásoknál az előfizetők a szolgáltatásnyújtás megkezdésétől számított 14 napon belül felmondhatják a szerződést, ha a szolgáltatás nem, vagy nem megfelelően működik. A szerződés megszűnésének költségeit ebben az esetben a szolgáltatóknak kell állniuk. 
    A szolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy az előfizetők a szerződés megszűnésekor a szolgáltató tulajdonában lévő eszközt bármelyik ügyfélszolgálaton visszaadhassák, a felmondás elfogadását pedig továbbra sem tehetik az eszköz leadásától függővé. Hívásindításkor a hívás díjmentes megszakítására a telefonszolgáltatók ezentúl kötelesek legalább 5 másodpercet biztosítani a hívó fél számára a korábbi 3 másodperc helyett a hangpostára irányítás előtt. 
    Automatikusan kötbér jár majd az előfizetőknek a hibaelhárításról és a szolgáltatás újbóli elérési lehetőségéről szóló értesítés késésekor vagy elmaradásakor. 
    A kiskorúak védelme érdekében az internet-szolgáltatók kötelesek a honlapjukon könnyen megtalálható helyen közzétenni a káros tartalmakat szűrő szoftverek elérhetőségét és a használatukra vonatkozó tájékoztatást.
    December 1-jétől kell majd alkalmazni a ráutaló magatartással - nem írásban - kötött szerződésekre vonatkozó új szabályozást, amelynek értelmében ebben az esetben is kötelesek a szolgáltatók egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek. 
    Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés - bármely időpontban hatályos - lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását.
    A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az általános szolgáltatási feltételükben. 
    Határozott idejű szerződéskötéskor a szolgáltatóknak a szerződés megkötése előtt tájékoztatniuk kell az előfizetőt az őt minimálisan terhelő minden költségről. Az ilyen szerződést csak akkor módosíthatják egyoldalúan a szolgáltatók, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi őket, és a határozott idejű szerződést nem lehet majd ráutaló magatartással módosítani. 
    A kártyás előfizetés megszűnésekor a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek lesznek visszafizetni az ügyfélnek. 
    Az előfizetők a jövőben akkor is jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a határozott idejű szerződést, ha a szolgáltatás minősége hosszabb időn keresztül rendszeresen rossz, a szolgáltató a szerződés lényeges tartalmát jogsértően módosítja - például díjat emel -, vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz.
    A kisebb üzleti előfizetők védelmére is kitér az új szabályozás, a mikro- és kisvállalkozások szerződéseiben a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el, annak érdekében, hogy a kis szervezetek a fogyasztókhoz hasonló erős előfizetői jog- és érdekvédelemben részesülhessenek. A nagyobb üzleti előfizetők számára - jobb érdekérvényesítő képességük miatt - az eltérés lehetősége jóval szélesebb körben válik megengedetté.
    Az NMHH elnökének rendelete egyértelmű partneri helyzetet hoz létre szolgáltató és felhasználó között, a benne foglaltakról a hatóság saját készítésű internetes kisfilmben is tájékoztatást ad. Hatékonyabb fellépési lehetőséget teremt a tisztességtelen, az előfizetőknek és a piacnak egyaránt ártó szolgáltatói gyakorlatokkal szemben anélkül, hogy szükségtelenül korlátozná a piacot és az innovációt. Bátorítja a valódi versenyt, emellett javítja a hírközlési piac áttekinthetőségét, frissíti, modernizálja a szabályozást, így a szolgáltatók számára is világos kereteket, korrekt szabályozási környezetet biztosít - olvasható az NMHH közleményében.

(MTI)


2015-08-30 22:18