Internetes jegyvásárlás koncertre, sporteseményre? Mire érdemes odafigyelnünk?


Ha koncertre, kulturális rendezvényre vagy sporteseményre szeretnénk jegyet vásárolni, sok esetben nem jegyértékesítő irodát keresünk fel személyesen, hanem - elkerülve ezzel többek között az esetleges sorbanállást - interneten keresztül vásároljuk meg a belépőket.



Az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezete (EFK) az internetes vásárlások népszerűségének növekedése miatt kiemelten fontosnak tartja, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az online jegyvásárlás esetleges kockázataival, annak érdekében, hogy ne váljanak csalás és megkárosítás áldozatává.

Különösen nagyobb sportesemények (pl. az olimpiai játékok vagy labdarúgó-világbajnokságok) közeledtével fordul elő, hogy az interneten olyan vállalkozások is megjelennek jegyárusítóként, amelyek valójában nem hivatalos értékesítők vagy viszonteladók. Az ilyen cégektől való vásárlás esetén fennállhat a veszélye annak, hogy a megvásárolt jegy nem érvényes, a rendezvényre nem tudunk bejutni, és utóbb – esetlegesen a vállalkozás elérhetetlensége esetén – még a pénzünket sem kapjuk vissza. Mindezen csalódások és anyagi veszteségek elkerülése érdekében az EFK azt tanácsolja, hogy mindig a hivatalos értékesítőktől vásároljuk meg a jegyet.

 

Egy-egy nagyobb eseményhez vagy rendezvényhez jellemzően az esemény szervezője által használt védjegy, szimbólum, illetve egyéb jelkép kapcsolódik. Amennyiben az általunk kiválasztott jegyértékesítő vállalkozás honlapján az eseményhez kapcsolódó jelképeket nem találjuk, gyanúra adhat okot, hogy esetleg a jegyértékesítő nem hivatalos értékesítő. Ezen felül a, rendezvény szervezőjének honlapján is célszerű minden esetben utánanézni, hogy az adott jegyértékesítő ténylegesen jogosult-e az adott rendezvényre jegyeket árusítani.

 

Emellett a vásárlás során érdemes megfontolni, hogy milyen szállítási módot választunk. Egy külföldi koncertre szóló jegy esetében a személyes átvétel helyett általában postai úton vagy futárszolgálattal történő kiszállítást kérünk. Az EFK-hoz érkezett már olyan panasz, amely szerint a fogyasztó a megvásárolt koncertjegyek kiszállítását postán kérte a jegyértékesítőtől, azonban a jegyek nem érkeztek meg hozzá. A panasz megoldásának megkísérlése során kiderült, hogy a jegyértékesítő a megrendelt jegyeket tömegesen adta postára, így az egyes leveleknek nem volt külön azonosítószáma. Sajnos ilyen esetben komoly nehézségekbe ütközik a küldemény feladásának visszakeresése, illetve annak megállapítása, hogy a jegy eltűnése a jegyértékesítő vagy a posta hibájából történt-e. Emiatt a jegy pótlása is sok esetben kizárólag a szervező jóindulatán múlik.

 

Végezetül a megvásárolt jegyeket illetően szükséges tisztában lennünk azzal, hogy amennyiben a rendezvény valamilyen oknál fogva elmarad, a jegyértékesítő köteles a jegy vételárának visszatérítésére. Ezért érdemes már a rendezvény előtt a szervező, illetve az értékesítő honlapján utánanézni, hogy a rendezvény elmaradása esetén a jegyeket hány napon belül és hol lehet visszaváltani. Előfordulhat azonban is, hogy a jegyértékesítő a visszaváltás mellett más lehetőséget is felajánl, például azt, hogy a jegy egy másik rendezvényre becserélhető.

 

A fenti jótanácsok megfogadása hozzájárulhat a kellemetlenségek és az esetleges anyagi veszteségek elkerüléséhez. Amennyiben egy fogyasztónak határon átnyúló jegyvásárlással kapcsolatban valamely európai uniós, valamint Izlandon vagy Norvégiában letelepedett vállalkozással szemben keletkezik panasza, a panasz megoldása érdekében javasolt az EFK (www.magyarefk.hu)  ingyenes segítségét kérni a felek közötti egyezség, megállapodás elérésének megkísérlése, és így egy esetleges hosszan tartó bírósági eljárás elkerülése érdekében.

 

Forrás: inforadio.hu www.magyarefk.hu


2011-06-19 22:14